06.
Kell-e nekünk a balett?
Bárki, aki rúdfitnesszel foglalkozik, tisztában van vele, hogy a nyújtás és az erősítés elengedhetetlen része az edzéseknek. De mi a helyzet a balettal? Rózsa Csillát, az Artpole Studio Buda tulajdonosát faggattuk, aki maga is a Táncművészeti Főiskolán végzett, előbb balett, majd táncpedagógus mesterszakon.
Járunk nyújtásra, járunk erősítésre, mellette még a rúdórákra… miért járnánk még balettra is?
Kezdeném azzal, hogy az összes olyan sportágban, ahol a nőies, kecses, mozgás és a hajlékonyság számít, így például a rúdsporttal igen szoros kapcsolatot ápoló tornában, de akár a műkorcsolyában vagy szinkronúszásban is mind-mind komoly energiákat fordítanak a balett-tanulásra. Ez nem véletlen. A világ élmezőnyét képviselő ukránok, oroszok, kínaiak mind tisztában vannak vele, hogy éppen a balett révén érhető el a kifinomult, cizellált és esztétikus mozgás, ez adja meg a jó tartást, alapozza meg a mozgáskoordinációt, és nem utolsósorban a ritmusérzéket. Nem mellesleg ez különbözteti meg az amatőröket a profiktól a rúdsport területén is: ki van nyújtva a térd, lefeszítve a lábfej, kecsesek, finomak, vagy ha kell dinamikusak a mozdulatok. Ők azok, akik tudják izolálni az egyes testrészek mozgását és képesek zenére dolgozni. Ahhoz, hogy ezek a dolgok tökéletesen működjenek, rengeteg gyakorlás szükséges.
Nyilván egy felnőtt rúdfitnesz tanítványnak, aki versenyzői álmokat dédelget magában, erre nem lesz ennyi ideje… nekik mit javasolsz, hogyan vágjanak bele?
Nagyon fontos a megfelelő balett tanár kiválasztása. Nem feltétlenül az a jó oktató, aki szépen balettozik, hanem aki jól tud tanítani, akinek megfelelő alapjai vannak. Sajnos sok helyen egyáltalán nincs is balett a kínálatban. Ahol viszont van, ott is érdemes utánajárni, hogy az oktató milyen jellegű képzettséggel rendelkezik. Mint minden mozgásformában, ebben is ott rejlik a sérülés veszélye, ezért lényeges, hogy szakképzett balettos alapozza meg a tanítványok mozdulatait, ne pedig egy hétvégi tanfolyamon oktatóvá avanzsált tréner. A mozdulatok kivitelezésének javítása, a finomhangolás szakértő odafigyelést igényel. Nem mindegy, hogy a tanítvány honnan emel, hogy dolgoznak-e a mélyizmok egy adott pózban, stb. Legfontosabbnak azt tartom, hogy a tanár figyelembe vegye az egyéni adottságokat és mindenkit saját képességeinek megfelelően fejlesszen.
Kezdőként mennyi idő alatt érzékelhetők a fejlődés jelei?
Ez teljesen egyéni, de heti két balett mellett egy év után már bárkinél látványos változás tapasztalható.
Ez azt is jelenti, hogy felnőttként akár még szép spiccet is lehet varázsolni?
Tény, hogy felnőtt korban nehezebb eredményeket elérni. Azonban a saját határait mindenki át tudja lépni. Megvannak a különböző technikák a lábfej fejlesztésére, az alapozásnál erre fektetjük a legnagyobb hangsúlyt. Az sem mindegy, ki hogy használja a spiccét. Attól, hogy valakinek eredendően van egy szép lábfeje, még nem biztos, hogy tud is vele megfelelően dolgozni. A balettórán a sokszori ismétlés hatására berögződik a tanítványokban a helyes lábtartás, így mikor később a függőleges rúdon kell kivitelezni egy-egy nehéz elemet, már nem azzal kell foglalkozniuk, hogyan feszítsék a spiccüket, mert ez már automatikusan történik.
Hogy látod, a haladó szintű tanítványok mekkora hangsúlyt fektetnek a balettra?
Sajnos azt tapasztalom, hogy számukra a balett csak másodlagos, jobban fókuszálnak a bonyolult rudas trükkökre, és nem fektetnek elég hangsúlyt a részletekre. Nem könnyű a versenyzőket meggyőzni, hogy erre szükség van, de azért időnként vesznek pár balettórát. Nekik azonban már folyamatos munka kellene, hogy rögzüljenek a mozdulatok, és tényleg látszódjon az eredmény a produkciójukon. Én például ha leesnék egy trükk közben a rúdról, akkor is spiccben érkeznék a talajra. Számukra ez nem ilyen természetes. Arról nem is beszélve, hogy a balett melegítésnek is kiváló. Sok helyen még a rúdtáncosok is balettal készítik fel testüket az előadásokra.
És mi a helyzet a gyerekekkel, nekik mennyire hasznos a balett?
A balettot 9-10 éves kor előtt nemigen javaslom. A kicsik számára ez túlságosan sziszifuszi munka, nem elégíti ki a mozgásigényüket. Nem beszélve arról, hogy a baletthoz kell egyfajta szellemi érettség. Egészen fiataloknak inkább a tornát ajánlom, az is megadja azokat az alapokat, amikre szükségük van. Aztán később jöhet a balett, ami igazán kifinomult, nőies mozgást kölcsönöz. Minden nő mozgásán, tartásán meglátszik, ha fiatal korában balettozott.
Szerző: VE